Вступ до історії України: Навчальний посібник

Вступ до історії України: Навчальний посібник Андрій Закалюк

Друковане видання (160 стор.)
Переглянути фрагмент 40 грн. 50 грн.
У посібнику «Вступ до історії України» висвітлено історію нашої Батьківщини від найдавніших часів до сьогодення, при цьому особливу увагу звернено на найважливіші події. У його розділах у доступній оповідній формі подано тематичний матеріал, який супроводжується великою кількістю коментованих ілюстрацій, що сприятимуть формуванню цілісного образу історії країни, а додані до підрозділів посібника рубрики «Словник», «Ці дати потрібно знати» і «Запитання» допоможуть якнайкраще засвоїти навчальний матеріал. Розроблений з урахуванням вимог програми для учнів 5-х класів українських загальноосвітніх шкіл, цей посібник усе ж може бути цікавий для значно ширшого кола читачів, а його виразно патріотична настанова, без сумніву, стане одним із чинників їхнього становлення як відповідальних за долю своєї країни громадян. 

Поділитися

Додаткова інформація

Код товару: 00077

ISBN: 978-617-664-006-6

Рік видання: 2012

Жанр: Підручники, Історія

Вікові категорії: Доросла література, Дитяча література

Обкладинка: Тверда

Розміри: 24×17 см

Ілюстрації: Кольорові та чорно-білі


Рецензії


8 серпня 2012

Львів видав свій посібник з історії України з розділом про УПА

У Львові презентували посібник з історії України для 5 класів. 2 тис. примірників посібника придбає для школярів міста Львівська міська рада. Як зазначає автор книжки, це альтернативний та компенсуючий посібник, у який увійшла як основна інформація шкільної програми, так і теми, що не потрапили до міністерського підручника, зокрема, історія України ХХ ст.

Автором посібника є вчитель історії СЗШ №28 у Львові Андрій Закалюк. Надруковано посібник у видавництві «Астролябія».

В. о. начальника управління освіти Львівської міської ради Катерина Гороховсь

ка розповіла, що вартість однієї книги – 35 грн. Управління освіти придбає для школярів міста 2 тис. примірників за 70 тис. грн, які передбачені у бюджеті розвитку на 2012 рік. У книзі 160 сторінок та багато ілюстрацій.

«Це не підручник з грифом Міносвіти, а додатковий посібник для вивчення історії в п’ятому класі. Історія для дітей такого віку має бути цікава, там має бути багато малюнків… Вже давно дитина має користуватися не лише одним підручником, колись діти користувалися одною книжкою… Людина має вчитися пізнавати різні точки зору, обирати, вміти адаптувати зміни в життя», – сказала Катерина Гороховська.

Автор посібника Андрій Закалюк розповів, що раптово минулого року з’явились нові підручники міністерства, адже старі, за 2005 рік, були хорошими.

«Виявилося, що дуже багато моментів, які були в старому підручнику, в новому були упущені, насамперед це стосується історії України ХХ століття… Чому саме для дітей 5-го класу (заміна підручників)? Це діти, багато з яких взагалі на все життя потім запам’ятають всю історію», – сказав вчитель.

Відтак, сказав Андрій Закалюк, виникла ідея написати посібник.

«Це додатковий матеріал, щоб діти могли читати. Тут охоплено всі періоди історії України – від найдавніших часів до сьогодення. Ідея – якісно висвітлити ті моменти історії, які упущено у підручнику», – сказав він.

Зазначимо, у розділі «Україна у 20 столітті» в посібнику є зокрема такі теми: «Перша світова війна та Україна», «Українська революція», «Україна у Другій світовій війні», «Рух опору». В останньому, зокрема, є згадка про УПА. Додамо, з мініс

терського підручника цей розділ забрали.

Як інформував ZAXID.NET, школярі Львова отримають «нетабачниківську» історію цього року.

Додамо, на початку 2011 року 400 тис. грн львівські депутати передбачили в бюджеті Львова на видання посібників з історії України.

Попри те, в середині 2011 року такий посібник не видали. Про це заявив влітку 2011 року депутат Ль

вівської міської ради Юрій Кужелюк. Він нагадав, що раніше депутати прийняли рішення про видання такого посібника «для об’єктивного висвітлення фактів історії України, які замовчуються у підручниках, виданих Д. Табачником».


ZAXID.NET



серпень 2012

«Без політики та ідеології»

Минулого тижня у Львові представили альтернативний посібник із історії України. Книжка має назву «Вступ до історії України» і розрахована на 10-11-річних школярів.

- Посібник не буде основою для вивчення історії у 5 класі, - відразу ж зазначила в.о. начальника міського управління освіти Катерина Гороховська. - Учні зможуть використовувати його як додатковий матеріал.

За словами автора книжки - вчителя історії львівської ССЗШ № 28 Андрія Закалюка, це а

льтернативний та компенсуючий посібник, у який увійшла як основна інформація шкільної програми, так і теми, що не потрапили до міністерського підручника, зокрема історія України ХХ ст. Наприклад, у книжці є розділи, присвячені битві під Корсунем, Голодомору та УПА. Автор наголосив, що намагався зробити посібник максимально доступним для п’ятикласників: «Велика кількість малюнків і карт поряд із легким для сприйняття матеріалом дозволять школярам не лише ознайомитися з історією, а й зрозуміти її».

- Ідея створення посібника з історії України виникла ще два роки тому - за неї проголосували депутати Львівської міськради, - розповідає Андрій Закалюк. - Отож коли міське управління освіти запропонувало мені взятися за цю роботу, залюбки погодився. Теми для висвітлення у посібнику пропонував я, рівно як і форму подачі матеріалу. Мої пропозиції обговорювали на круглих столах за участю вчителів Львова, голів методоб’єднань, істориків.

А. Закалюк зазначає, що подавав посібник на рецензію науковцям зі Львова і Донецька - О

легу Фешовцю, Вікторії Володько та Вікторії Калашниковій, а також учительці історії з Чигирина Тамарі Чайці, та наголошує:

- Ми робили посібник для дітей - без будь-якої політики, а тим паче - ідеології. Головна наша теза: діти мають знати історію своєї країни, а коли виростуть, самостійно зорієнтуються, яку думку підтримувати.
Готувало до друку книжку видавництво «Астролябія». Посібник має 160 сторінок і коштує 35 гривень. 2 тис. книжок для шкіл Львова вже придбало міське управління освіти. Новим посібником зацікавилися й освітяни з Волині та Закарпаття.
Насамкінець варто нагадати, що Андрій Закалюк - учитель, котрий готував команду 11-класників до участі у програмі «ШустерLive», що відбулася 6 травня 2011 року і стосувалася знання історії України. Львів’яни (Калина Гаврилів, Тетяна Молчанова, Ярема Дацишин, Роман Лозинський та Олена Савчак) тоді зустрічалися з однолітками з одеського ліцею «Приморський» і перемогли. П

ринагідно цікавлюся в Андрія, як склалася подальша доля його підопічних.

- Всі вони вступили минулого року у виші, причому на бюджетну форму навчання. Хтось учиться у Києві, хтось - у Львові. Майбутнім фахом обрали архітектуру, економіку, політологію та міжнародні відносини. Вчаться добре, - розповів учитель.

Коментар:

Олег Фешовець, доцент Львівського університету, кандидат філософських наук:

- Нещодавно виданий посібник із історії Андрія Закалюка, на мою думку, є на часі. Загалом, якщо подивитися на підручники, які існують поруч, «Вступ до історії України» доволі добре виважений, побудований на загальному позитивному ставленні до історії України, неупереджений. Водночас - різносторонній і цілісний, бо пропонує цілісний образ картини історії. Отож добре, що він є.

Тетяна Козирєва

Газета «День», Україна Incognita


12 вересня 2012

Альтернативним посібником з історії України для учнів 5 класу, виданим у Львові, зацікавилася прокуратура.

Про це 12 вересня на прес-конференції повідомив кандидат філософських наук, директор видавництва «Астролябія», де видано посібник, Олег Фешовець.

За словами Олега Фешовця, реакція на альтернативний посібник з Історії України, який показує правдиву історію та висвітлює ті розділи, які Міносвіти викинуло з навчального підручника, була різна. «Однією з перших реакцій було звернення до прокуратури першого секретаря Луганського обкому КПУ, який сказав, що потрібно розібратися з цим підручником. Також першим натяком на цю негативну тенденцію став дзвінок до одного зі службовців ЛОДА з київської прокуратури. Але це був, так би мовити, розвідувальний дзвінок, на кшталт: «гарна ідея, ми вас підтримуємо і т.д.». Це було прощупування ситуації», – каже Фешовець.

На його думку, як далі розгортатимуться події, залежатиме від реакції громади: як вона відреагує на такі абсолютно тоталітарні, недемократичні і маніпулятивні тенденції. Наразі у видавництві здійснили крок на випередження. «Ситуація розвиватиметься або в один, або в інший бік. Якщо побачать якийсь опір, буде відповідна реакція на такі дії, то тенденція, будемо сподіватися, зміниться в іншому напрямку», – вважає директор видавництва.

За його словами, до посібника були зауваження і з Міносвіти, що треба з ним розібратися. «Ми реагуємо на випередження. Показуємо, як готові реагувати на такі подальші дії, якщо вони будуть розвиватися. Ми знаємо, як це може відбуватися. Наприклад, прокуратура може оскаржити правомірність закупівлі управлінням освіти цих підручників, чи, наприклад, буде чинитися податковий тиск на видавництво, чи перевірки КРУ, щоб паралізувати роботу видавництва», – каже Фешовець.

А доктор історичних наук, професор, почесний директор Львівської національної наукової бібліотеки імені Василя Стефаника Лариса Крушельницька заявила: «Реакція на цей посібник власть імущіх свідчить, що нами керують люди, далекі від України. Якщо будемо мовчати, то ситуація буде трагічна. У мене таке враження, що сьогодні останній бій і ми мусимо не дати себе знищити».

Нагадаємо, новий посібник з історії України стане додатковим підручником для вивчення історії у 5 класі, яким користуватимуться маленькі львів’яни. У ньому є факти, які опустили в основному підручнику. До прикладу, є теми, присвячені битві під Корсунем, Голодомору, УПА. Також у книжці детальніше описані дисидентський та рух шістдесятників, Українська революція, зокрема, Холодноярська республіка.


Інформаційне агентство «Західна інформаційна корпорація».


12 вересня 2012

Львів готовий друкувати альтернативний посібник з історії України навіть у підпіллі

Альтернативним посібником з історії України для 5 класу, виданим у Львові, зацікавилися вже вчителі та батьки з усієї України, зокрема із Полтави, Закарпаття, Івано-Франківської, Тернопільської областей. До друку вже готується додатковий тираж.

 Про це 12 вересня на прес-конференції повідомив кандидат філософських наук, директор львівського видавництва «Астролябія», де видано альтернативний посібник з історії України для учнів 5 класу, Олег Фешовець.

Автор підручника, вчитель історії львівської СЗШ № 28 Андрій Закалюк розповів, що зараз є певні складнощі. Кожна школа отримали приблизно по 20 посібників. Діти не мають змоги взяти підручник додому, бо класів багато, а користуються ними лише на уроках. Проте велика увага до цього підручника. Надходить маса дзвінків від батьків з інших шкіл, з-за меж області, які хочуть його придбати», – каже вчитель. А ініціатор підручника, депутат ЛМР Юрій Кужелюк зазначив, що при формуванні бюджету на наступний рік буде розглянуто можливість закупити додатковий тираж посібника для львівських шкіл. Нагадаємо, цього року ЛМР виділила 70 тис. грн і закупила 2 тис. примірників для шкіл, та цього явно недостатньо.

«Багато депутатів перед виборами закуповують цей підручник по школах. Деякі депутати, які спочатку зголосилися його купити, навіть бійці фронтів Помаранчевої революції, як тільки почули якісь заворушення, почали відмовлятися. А так замовляють підручник майже з усіх областей України, – додав Фешовець. Купують в шкільні бібліотеки. Через Інтернет замовляють багато». Деякі магазини, за його словами, теж боялися закуповувати цей посібник. Лише, коли побачили запит зі сторони покупців, змінили свою думку. Зараз альтернативний посібник з історії України для 5 класу можна купити і в певних магазинах і на Форумі видавців.

Видавництво друкує вже наступний тираж. Олег Фешовець наголосив, що навіть, якщо видавництву повністю заборонять видавати цей посібник, його друкуватимуть у підпіллі чи за кордоном.


Інформаційне агентство «Західна інформаційна корпорація».


13 вересня 2012  

Комуністична цензура повертається?!

В Україні повертають цензуру! Довкола альтернативного посібника з історії України, автором якого є 25-річний вчитель історії Львівської школи № 28 Андрій Закалюк, — скандал. Книгу не вподобали українські комуністи і нацьковують на неї прокуратуру. Нехай перевірить, мовляв, чи не витрачали на цю «крамолу» бюджетних коштів. Як зазначив видавець, директор видавництва «Астролябія» Олег Фешовець, деякі книгарні вже відмовилися брати книгу у продаж…

«Не може бути так, щоб історію України у Львові вивчали за одними підручниками, а в Луганську – за іншими. Це нонсенс», — обурювався депутат-комуніст Спиридон Кілінкаров. «Якщо у цій ситуа­ції мали місце порушення в питанні закупівлі підручників за бюджетні кош­ти, то в ситуацію повинна втрутитися Генеральна прокуратура. Ті чиновники, які витратили бюджетні кошти на закупівлю підручників, не рекомендованих Міністерством освіти, повинні бути покарані за нецільове використання бюд­жетних коштів», — сказав парламентарій.

Посібник справді не має грифу міністерства. Але його й не намагалися отримати, бо у київських чиновників від освіти швидше інфаркт би стався, ніж би вони поставили на цій книзі свій гриф. Тому й називається посібником, а не підручником. І діти не навчатимуться тільки за цією книгою, як дехто подумав. Це — лише доповнення до міністерського офіційного зразка. Додатковий матеріал. Забороняючи його, по суті, у вчителів та учнів забирають право на доступ до альтернативного джерела інформації. Це все одно, якби заборонили користуватися Інтернетом…

Не до смаку виявилася проукраїнська книжка і російським журналістам.

На початку навчального року на одному з російських телеканалів вийшов скандальний сюжет, у якому журналіст розкритикував новий посібник з історії України для п’ятикласників, який був виданий у Львові ще 8 серпня. У ролику розповідається, що у цій книзі, буцімто, фашисти висвітлюються як позитивні герої, а відтак всі історичні події у ній неправдиві. …

То що ж такого страшного містить історична книжка для п’ятикласників? Ці учні тільки починають вивчати історію, у п’ятому класі цей предмет у них називається «Вступ до історії України». Упродовж 9 місяців вони проходять увесь матеріал: від найдавніших часів до сучасності. Книга Андрія Закалюка також дотримується цього принципу. Але тут, на відміну від «рафінованого» підручника, є інформація, якої не містить основна книга. Зокрема Голодомор (в основному підручнику не вказано, що це — геноцид), битва під Крутами, Холодноярська республіка, про які у міністерській книзі немає і згадки. Детальніше описані теми УПА, шістдесятництва, дисидентства, української революції початку XX cтоліття. Андрій Закалюк каже: він просто перелічив факти, не нав’язуючи дітям чиєїсь думки. «У п’ятому класі діти тільки починають вивчення історії, це — вступ. Тому важливо не допустити опущення якихось тем. Водночас не можна політизувати історію для дітей. Коли вони виростуть, самі визначать, кому вірити», — говорить автор.

На заяви російських ЗМІ реагує спокійно. «Мені, як вчителю, байдуже на такі провокації. Я маю донести дітям правду та подати історію без ідеології та політики. Посібник отримав хороші відгуки. Його уже замовляють у Полтавській, Закарпатській, Івано-Франківській та Тернопільській областях», – додав Андрій Закалюк.

Олег Фешовець запевнив: «Видавництво видаватиме посібник далі, навіть якщо нам це заборонять. Плануємо книгу доповнити історичним атласом».

Невдовзі після підручника для п’ятого класу вийшла книга для 10-11-х. Над цим виданням працював потужний авторський колектив. «Історія України: матеріали для учнів 10-11 класу» також спричинила скандал. Але цього разу не зовнішній, а внутрішній. Заступник міського голови Львова Василь Косів звинуватив авторів, що вони вмістили туди сцени канібалізму під час голодомору. Автори кажуть, що під час роботи над посібником справді думали розмістити такий матеріал. Але у кінцевому варіанті він не вийшов. Посібник вийшов у комплекті з папкою з ілюстраціями. Цей «прийом» запозичили за кордоном. У папку учні можуть складати матеріали, які знайшли самі чи які порадив вчитель.

Коментар для «ВЗ»

Роман Шуст, декан історичного факультету ЛНУ імені Івана Франка

Наша держава — одна з небагатьох, що зберегла таке поняття, як гриф Міністерства освіти. Для чого цей гриф? Джерела цього явища слід шукати у викладанні курсу Історії ВКП (б) сталінських часів, коли не можна було відхилитися ні на слово від курсу партії. У цілому світі практикують використання різних посібників та підручників, а вже вчитель на свій розсуд рекомендує учням, з якої книги, який параграф краще прочитати. У нас міністерство хоче зробити підкаблучну книгу, і якщо якихось фактів у ній нема, то їх в історії і не було. Я ознайомився з обома посібниками. Обидві книги — добрі, та, що для п’ятого класу, щоправда, має кращу поліграфію, доступніше написана. Посібник для 5 класу добре висвітлює не тільки політичну історію, він пропорційний, розповідає і про історію, культуру, і економіку тощо. Посібник для 10-11 класу зосереджується тільки на політичних питаннях. На тому, що болить. І це якраз добре, адже він доповнює міністерський підручник, який прилизаний, у якому не йдеться про важливі сторінки історії нашого народу. А жоден факт з історії вилучати не можна, яким би болючим він не був. Замовчуючи історію, ніколи не об’єднаємо України.

Ольга Читайло

Високий Замок Online


12 лютого 2013

Посібник, «неугодний» Табачнику

Освітяни бояться використовувати навчальний посібник для п’ятикласників львівського вчителя «Вступ до історії України»

В Україні відбувається серйозний наступ на національну історію з боку нинішньої влади. Нещодавно Міністерство освіти вилучило імена Степана Бандери та Романа Шухевича, українських військових та політичних діячів, з переліку осіб, про яких треба знати, аби скласти цьогорічне зовнішнє незалежне оцінювання з історії України. 

Дещо раніше згадане Міністерство заборонило використання в школах навчального посібника львівського вчителя школи №28 Андрія Закалюка «Вступ до історії України». Посібник з історії для учнів п’ятих класів, який надрукували у Львові в видавництві «Астролябія», охоплює весь період історії нашої держави – від найдавніших часів до сьогодення. Як писала «Пошта», до книги увійшли теми про Голодомор, бій під Крутами, дисидентство та Українську повстанську армію. 

У діях Міносвіти львівські депутати вбачають зазіхання на конституційні права українців. «У цьому навчальному посібнику відтворені об’єктивні історичні події, які замовчуються у шкільних підручниках. Це викликало неадекватну реакцію Міністерства освіти, яке терміново видало спеціальний наказ, що безпідставно забороняє використання будь-якої літератури в навчальному процесі без санкції міністерства. Вважаємо цей наказ незаконним і тенденційним, таким, що порушує права громад на вивчення історії свого краю», – йдеться у листі депутатів до обласної та міських рад Львівщини.

Тим часом головний освітянин Львівщини Михайло Брегін, начальник Головного управління освіти і науки Львівської облдержадміністрації, із посібником не ознайомлений, але вважає, що аби мати можливість використовувати його в школах, видання має пройти належну перевірку. «Посібник, який використовується у школі, повинен мати гриф Міністерства освіти. Якщо він написаний із такою метою, то має подаватися на отримання рекомендації. Звісно, є речі, які ми можемо використовувати додатково без грифу, але це – карти, архівні матеріали, чи якийсь роздатковий матеріал», – зазначив він учора «Пошті». 

Натомість депутати певні: посібник для додаткового вивчення історії не потребує затверджень у Міністерстві! 

«За міські кошти видали посібник «Вступ до історії України», що не потребує грифу Міністерства освіти, адже він пройшов наукові методичні ради і цілком відповідає потребам учнів», – наголошує «Пошті» Валерій Веремчук, депутат Львівської міської ради.

Освітяни ж Львівщини не мають такої впевненості, як депутати, – бояться. Мовляв, у тих листах, що розіслало Міністерство у школи Львівщини, зазначається: за використання нерекомендованих підручників та посібників, передбачена особиста відповідальність керівників освітніх закладів. 

«Цей лист потрапив у школи, тому вчителі, працівники відділів освіти бояться і відмовляються купувати цей посібник. Хоча вони мають повне право використовувати його як додатковий матеріал», – додає Валерій Веремчук.

Львів має свою позицію стосовно цього посібника. Мер Львова Андрій Садовий твердо переконаний у необхідності та важливості літератури такого змісту. «Дуже важливо, щоб діти знали правдиву історію українського народу! Цей посібник львівського вчителя історії дуже цінний, бо він пройшов методичну раду. І багато наших освітян використовують його, бо від заповнює те, чого немає у підручнику з історії України, рекомендованому Міністерством освіти, – зазначив учора «Пошті» міський голова. – Цю книжку не можуть заборонити, бо це посібник для додаткового читання. Ніхто ж не може заборонити дітям та вчителям читати історичні книжки! Вони повинні мати посібник, де зібрана інформація, що легко сприймається та яку доступно можна подати дітям. Це мій обов’язок як батька і як міського голови, як львів’янина та українця».

Мер закликає освітян не боятися і використовувати таку літературу: «Якщо ти маєш професію вчити дітей, не треба боятися. Я пригадую радянські часи, коли у школах організовували спеціальні заходи в неділю, аби діти не йшли на Великдень. Але нічого з цього не вийшло, ми все рівно ходили святити паску. І колядувати ходили. Якщо хтось думає, що зможе утискати українську історію, то це ні до чого доброго не призведе. Ми навпаки будемо більш витривалими та цілеспрямованими».  

ДО ТЕМИ

У страху великі очі!

Олег Фешовець, директор видавництва «Астролябія», – про замовлення посібника «Вступ до історії України», загрози та методи протидії 

– Пане Олеже, розкажіть, будь ласка, що зараз відбувається навколо посібника «Вступ до історії України». Чи справді вчителі бояться використовувати його під час навчання?

– Після листів Міністерства освіти вчителі дійсно бояться купувати посібники. Приватно люди їх ще беруть, а от великих замовлень для шкіл немає. Деякі магазини навіть бояться виставляти на полиці ці книжки, часто ховають їх. Дивно, що на 22-му році незалежності люди мають такий страх! Найбільше дивує, що це торкнулося Західної України. Ба більше, заборона цього посібника є незаконною, так само як і вказівки вилучати його з бібліотек.

– Чи пам’ятаєте Ви, щоб раніше відбувалося щось подібне?

– Так, схожа ситуація була, коли в посібнику «Шарж і карикатура» неналежно зобразили перших осіб держави. Тоді взагалі казали забрати книжки з полиць… Однак це був радше кумедний випадок, а тепер ситуація є суспільно-небезпечною. Та  взагалі дивує, як можна забороняти навчальну книгу?! Адже жителі України мають конституційне право на вільний доступ до інформації. 

– Прошу сказати, чи справді потрібен гриф Міністерства освіти, аби книжку могли використовувати у школі?

– Якби цей посібник претендував на місце головного підручника, тоді його можна було б забороняти. А він же з самого початку планувався як додатковий, тому його можна використовувати у школі. У будь-якій шкільній бібліотеці є ціла купа книжок, що не мають грифа Міністерства. А якщо пересічна людина, яка хоче вивчити історію, візьме до рук цю книжку, чи можна тоді вважати її навчальним посібником? Це видання містить таку інформацію, яку вилучають із навчальних програм, тому він виконує допоміжну функцію. 

– Як ви вважаєте, чому це питання постало настільки гостро?

– У цій ситуації, окрім по­літики в галузі історії, є ще й комерційний момент. Видання книжки зачепило вже сформовану монополію на створення підручників певними видавництвами. А це величезні бюджетні кошти, які освоюються щоразу під час змін програми і відповідного перевиданні шкільної навчальної літератури. Своєю появою цей посібник робить сумнівною доцільність такої системи, адже кілька монопольних видавництв не публікують ніяких книг, окрім грифованих Міністерством підручників. 

– Скажіть, будь-ласка, чи лунали на адресу вашого видавництва погрози?

– Наше видавництво ще з самого початку мало принципову позицію –видавати цей підручник за будь-яких умов! Тому, якщо нам якось погрожуватимуть, ми на увесь світ здіймемо галас. Поки якихось відкритих погроз не було, наразі протидіють методами залякування вчителів. 

– Пане Олеже, а якою зараз є ситуація з продажем та розповсюдженням цього  посібника?

– Зараз посібник продається мляво, якихось масових замовлень не надходить. До нього є певний інтерес, однак страх дається взнаки…Загалом поки вивчаємо законодавство і, якщо ситуація не зміниться, таки дійдемо до суду. На заході немає жодної країни, яка мала б таку монополію на видання підручників! Потрібно якось боротись із цією цензурою. 

Торік посібник викликав масовий інтерес, бо страху не було. Натомість був великий попит, приходили вчителі, батьки, які дякували за книжку. 

– На вашу думку, чому і чого люди бояться?

– За роки тоталітарної системи люди звикли, що історію потрібно читати потайки. Однак часто страх є ірраціональним, тобто не має жодних підстав.

– Від кого надходили найбільші замовлення?

– Від Львівської міської ради. Потім, у період виборів, книжка також мала великий попит в опозиційних сил, які під час передвиборчої кампанії закуповували цей посібник для шкільних бібліотек. Також надходили замовлення з усієї України, але здебільшого індивідуальні. Найбільше – з Житомирської області. 

– Що зараз Ви вважаєте найбільшою загрозою для цього посібника?

– Нині найбільша проб­лема – зберегти ці книжки в школах. За чутками, була вказівка вилучити їх з бібліотек. Поки невідомо, хто дав таке розпорядження, але воно поширилося серед учителів… 

– Знаємо, що прокуратура цікавилася посібником і видавцем…

– Львівська обласна прокуратура здійснила низку перевірок та оприлюднила згодом інформацію про те, що ніяких порушень вони не виявили і підручник може використовуватись як додатковий матеріал.

– Чи тішитеся з того, що цей посібник був виданий саме вашим видавництвом?

– Ця книжка підвищила популярність усього видавництва, частіше почали цікавитись іншою нашою літературою. Нині ми вдосконалюємо та доопрацьовуємо посібник, хоча вже чули схвальні відгуки від учнів та батьків, яким подобається ця книжка. Вона дійсно добре зроблена, бо ми її створювали з любов’ю! Книга завжди має революційну дію, що руйнує якісь усталені принципи, тому кожен видавець, який має заборонену книгу, може тішитися.

– Чим, на вашу думку, керувалося Міністерство освіти, забороняючи використання посібника?

– Міністерство видало різноманітні акти, які часто суперечать нашим конституційним правам. А оскільки Конституція є найвищим законом, то цими актами не можна керуватися. Ми повинні цьому протидіяти. Чиновник, який забороняє цей посібник, посилається на лист, який сам і видав. Це нонсенс!

– Скажіть, а чи не думали ви над тим, аби просто пройти ту перевірку, що, буцімто, вимагають для літератури такого жанру?

– Під перевіркою розуміється припасування до програми будь-яких посібників. Адже є стандарти, є зміст, є програми під яких треба писати підручники. Пройти перевірку – означає зробити наш посібник нічим не кращим, ніж інші. Тому наша книжка – це результат незгоди з політикою, яку зараз провадять в царині історії. 

Розмовляла Наталія Мельник 

Газета «Львівська Пошта»  №17(1342) 2013

Усі права застережені © Видавництво «Астролябія», 2017